Storing uitlezen slimme meter

Laat de app van uw energieleverancier en/of energieverbruiksmanager geen actueel verbruik meer zien? Of heeft u een brief ontvangen van uw energieleverancier waarin staat dat u uw meterstanden moet doorgeven? Dan is er een storing bij het uitlezen van uw slimme meter. Wij vertellen u wat de storing inhoudt, hoe wij het oplossen en wat u zelf kunt doen.

Slimme meter in meterkast

Waarom is er een uitleesstoring?

Een storing bij het uitlezen van de slimme meter kan verschillende oorzaken hebben. De grootste op dit moment is de overstap op nieuwe software om de slimme meter uit te lezen. Hierdoor zijn er meer storingen ontstaan. We zijn hard aan het werk om deze op te lossen.

U hoeft niets te doen.

De energieleverancier en wij krijgen automatisch een melding van de storing. U hoeft hiervoor niets te doen.

Wat gaan we doen om het op te lossen?

Er zijn drie mogelijke situaties:

  • We kunnen de storing op afstand oplossen. Controleer regelmatig uw app en/of verbruiksmanager om te zien of deze weer het juiste gebruik laat zien.

  • Soms is de storing niet op afstand op te lossen. Het gaat dan om een complexe storing. Er komt dan een monteur langs bij u thuis. U ontvangt dan een brief met een afspraakvoorstel.

  • De slimme meter werkt met een netwerkkaart die op dezelfde manier contact maakt met een zendmast als uw telefoon. Het kan voorkomen dat de slimme meter geen contact maakt met de zendmast. Verbindingsproblemen hebben verschillende oorzaken:

    • Het kan zijn dat er signaalverstorende apparaten, zoals een modem of router, in de buurt van de slimme meter staan. Deze kunt u beter buiten de meterkast plaatsen.
    • Soms kunnen bouwmaterialen die gebruikt zijn in uw huis het signaal verstoren. Denk hierbij aan isolatiemateriaal.

    Is er eerder een storing gemeld op uw adres en hebben we verbindingsproblemen vastgesteld, dan kunnen wij de storing helaas niet oplossen, ook niet met een bezoek van een monteur.

Hoelang gaat dit duren?

Helaas kunnen wij geen exacte indicatie geven van hoelang dit probleem zich blijft aanhouden en wanneer het verholpen is. We begrijpen dat het vervelend is en we proberen het zo snel mogelijk voor u op te lossen!

Direct weer inzicht in uw verbruik

Wilt u direct inzicht in uw energieverbruik via een app tijdens de storing? Er is een klein apparaatje te koop dat u eenvoudig aansluit op de slimme meter. Dit heet een P1-dongle. U vindt deze bij verschillende online aanbieders (wij verkopen deze niet). Via een bijbehorende app ziet u meteen weer uw verbruiksgegevens. Dit is alleen voor uzelf.

Meterstanden doorgeven

Ondanks de storing worden uw meterstanden nog wel bijgehouden. U kunt ze alleen niet in uw app zien en wij kunnen  ze bij Enexis helaas ook niet automatisch uitlezen. Hierdoor is het mogelijk nodig dat u uw meterstanden door moet geven. Hierover zullen wij u tijdig informeren per brief.