Uitleesstoring slimme meter

Geplaatst: 13-01-2021
Door een uitleesstoring zijn de meterstanden van de slimme meter voor een kleine groep klanten niet beschikbaar op de verbruiksmanager of app van uw energieleverancier. Uw meter werkt wel en u kunt de standen gewoon op de display van de meter bekijken.

De uitleesstoring is inmiddels voor de meeste klanten opgelost. We doen er alles aan om ook het laatste deel van deze complexe storing zo snel mogelijk op te lossen. Zodra de storing verholpen is, komen alle juiste meterstanden vanzelf weer beschikbaar. 

Hebt u tussen eind oktober en nu een nieuwe slimme meter gekregen? Dan wordt uw energieverbruik tijdens de storing mogelijk alleen op het lage telwerk geregistreerd (laagtarief). Voor meters die vóór eind oktober geïnstalleerd zijn, geldt dat het verbruik tijdens de storing gewoon via de juiste telwerken geregistreerd wordt. U ziet het verbruik dan alleen tijdelijk niet in de verbruiksmanager of app.

Veelgestelde vragen

Door een uitleesstoring zijn de meterstanden van de slimme meter op dit moment niet beschikbaar op de app of verbruiksmanager van uw energieleverancier. U kunt de meterstand wel gewoon op de display van de meter bekijken. Zodra de storing verholpen is, komen alle meterstanden vanzelf weer beschikbaar in uw app of verbruiksmanager.

Hebt u een nieuwe (sinds eind oktober) slimme meter? Dan ziet u alle huidige standen, zodra de storing is opgelost. Mogelijk is de volledige historie van uw meterstanden op dagniveau niet zichtbaar. Uw totale energieverbruik of teruglevering over de periode van de storing kunt u zelf bekijken aan de hand van de huidige meterstanden t.o.v. de nulstand van uw nieuwe slimme meter.

Hebt u een slimme meter die vóór eind oktober geïnstalleerd is? Zodra de storing is verholpen kan uw leverancier of uw aanbieder van de app of de verbruiksmanager de geschiedenis van uw data tot 40 dagen terug opvragen.

Enexis is overgestapt naar een nieuw uitleessysteem omdat de software van het oude systeem niet langer werd ondersteund door de softwareleverancier. Dit heeft helaas geleid tot deze storing.

Hebt u een nieuwe (sinds eind oktober) slimme meter? Uw nieuwe slimme meter meet uw totale energieverbruik correct. Door de storing worden uw meterstanden op dit moment alleen niet doorgegeven in de app en de verbruiksmanager. En op het display van uw slimme meter ziet u nu alleen verbruik op telwerk 1 (T1). Heeft u zonnepanelen? Dan ziet u op het display van uw slimme meter de eventuele teruglevering op telwerk 3 (T3).

Hebt u een slimme meter die vóór eind oktober geïnstalleerd is? Dan ziet u het verbruik op de telwerken op uw meter gewoon zoals u dat gewend bent. De storing heeft alleen een effect op het op afstand uitlezen van de data.

Zodra de storing is opgelost ziet u uw actuele meterstanden zowel op het display van uw slimme meter als ook in de app of verbruiksmanager van uw leverancier verschijnen.

Ja, alle energieleveranciers en leveranciers van verbruiksapps worden continu door Enexis Netbeheer op de hoogte gehouden van de status van de storing.

De telwerken ziet u op het display van uw slimme meter. In het informatiepakket met instructies voor uw slimme meter.

De storing wordt in delen opgelost. Daarom kan het zo zijn dat de data op uw gas- en/of elektriciteitsmeter tijdelijk niet zichtbaar zijn in de app en de verbruiksmanager van uw leverancier. Wel kunt u de meterstanden van op het display van uw meters aflezen.

Vanwege de storing kan Enexis momenteel de meterstanden niet kan doorgeven aan uw leverancier. Daarom is er een kans dat de energieleverancier de standen bij u opvraagt.

In een enkel geval komt het voor dat de standen van de elektriciteit in de verbruiksmanager nu wel zichtbaar zijn, maar de gasstanden nog niet. Dit komt omdat het probleem bij het doorgeven van de elektriciteitsstanden in deze gevallen is opgelost, maar bij de gasstanden nog niet (volledig). We blijven werken aan het oplossen hiervan. Uw meters functioneren wel normaal en u kunt de standen op uw eigen meters bekijken.

Was dit antwoord nuttig?