Storing uitlezen slimme meter

Laat de app van uw energieleverancier en/of energieverbruiksmanager geen actueel verbruik meer zien? Of hebt u een brief ontvangen van uw energieleverancier waarin staat dat u uw meterstanden moet doorgeven? Dan is er een storing bij het uitlezen van uw slimme meter. Wij vertellen u wat de storing inhoudt, hoe wij het oplossen en wat u zelf kunt doen.

Slimme meter

Wat houdt de storing bij het uitlezen van de slimme meter in?

Een storing bij het uitlezen van de slimme meter kan verschillende oorzaken hebben. Een daarvan is een stabiliteitsprobleem dat is ontstaan toen we zijn overgestapt naar nieuwe uitleessoftware. De storing heeft alleen te maken met het uitlezen op afstand. In de tussentijd wordt uw verbruik juist gemeten en is uw meterstand beschikbaar op het display van de slimme meter. Uw energieleverancier vraagt u hierdoor mogelijk om uw meterstanden door te geven.

Slimme meter in meterkast

Wij onderzoeken de storing

Als er een storing is bij het uitlezen van de slimme meter, krijgen wij automatisch een melding. U hoeft hiervoor niets te doen. In veel gevallen lossen we de storing op afstand op. Blijkt de oorzaak van de storing te complex? Dan kan een bezoek van een monteur nodig zijn óf kan het zijn dat de storing niet door ons is op te lossen.

De storing is door ons op te lossen

  • In veel gevallen krijgen we automatisch melding van de storing. Door middel van een update of andere handeling lossen we de storing op afstand op. Er hoeft geen monteur langs te komen en de meter zal weer de juiste meterstanden doorgeven aan de energieleverancier. Controleer regelmatig uw app en/of verbruiksmanager om te zien of deze weer het juiste verbruik laat zien. U krijgt geen melding als de storing is opgelost.
  • Kan de storing niet op afstand worden opgelost en zijn er bij ons geen gegevens bekend over zaken die het signaal kunnen verstoren. Dan gaat het om een complexe storing. Een bezoek van een monteur is nodig om de storing te onderzoeken. U ontvangt hierover altijd een brief van ons met een afspraakvoorstel. Bellen is hiervoor niet nodig.

De storing is helaas niet door ons op te lossen

De slimme meter werkt met een netwerkkaart die dezelfde manier contact maakt met een zendmast als uw telefoon. Als dit het geval is, kunnen wij een storing niet oplossen. Ook niet met een bezoek van een monteur.

  • Het kan zijn dat uw er signaalverstorende apparaten, zoals een modem of router, in de buurt van uw slimme meter staan. Deze kunt u beter buiten de meterkast plaatsen.
  • Soms kunnen bouwmaterialen die gebruikt zijn in uw huis het signaal verstoren. Denk hierbij aan isolatiemateriaal.

 

Direct weer inzicht in uw verbruik

Wilt u direct inzicht in uw energieverbruik via een app tijdens de storing? Er is een klein apparaatje te koop dat u eenvoudig aansluit op de slimme meter. Dit heet een P1-dongle. U vindt deze bij verschillende online aanbieders (wij verkopen deze niet). Via een bijbehorende app ziet u meteen weer uw actuele verbruiksgegevens. Dit is alleen voor uzelf. De dongle maakt geen verbinding met onze systemen en/of die van de energieleverancier. U moet dus dan nog wel uw meterstanden doorgeven aan de energieleverancier als deze ernaar vraagt.

Veelgestelde vragen over de slimmemeterstoring

  • Zodra de storing is opgelost ziet u de actuele meterstanden in de app van uw energieleverancier of verbruiksmanager. Controleer deze dus regelmatig. 

  • Wij kunnen u helaas niet vertellen wanneer de storing is opgelost. Er is nog een achterstand om een aantal storingen te verwerken. U ontvangt geen bericht wanneer de storing is opgelost. Controleer uw verbruiksmanager en/of -app om te zien of de storing is opgelost.

  • Uw slimme meter meet gewoon uw totale energieverbruik. Alleen worden uw meterstanden op dit moment door de storing niet doorgegeven in de app en de verbruiksmanager. Uw meterstanden worden ook niet doorgegeven aan uw energieleverancier. Het kan zijn dat zij de meterstanden bij u opvragen.

  • Ja, dat kan. Het kan zijn dat de data op uw gas- en/of elektriciteitsmeter tijdelijk niet zichtbaar is in de app en de verbruiksmanager van uw leverancier. Wel kunt u de meterstanden op het display van uw meters aflezen.

    Andere problemen met de slimme meter?