Slimme meter wisselen bij u thuis

Voor 2020 krijgen alle huishoudens en bedrijven een slimme meter aangeboden. 2 weken voor wij bij u langskomen kondigen wij dit aan. Wat komt er kijken bij de installatie van de slimme meter? En wat betekent het voor u?​

Meterwissel in stappen​

  1. ​​Ongeveer 2 weken voor wij slimme meters gaan installeren in uw buurt, krijgt u per post een brochure met meer informatie.

  2. ​Ongeveer een week van tevoren krijgt u een afspraakbrief met daarin een datum en tijd waarop wij willen langskomen. Als u op dat tijdstip niet thuis kunt zijn, kunt u de afspraak verzetten
    In het verzorgingsgebied van Enexis voeren niet alleen Enexis-monteurs de werkzaamheden uit. Wij vermelden het in onze brief als een aannemer of installatiebedrijf de slimme meter bij u komt plaatsen. U kunt de monteur altijd vragen om zich te legitimeren.

  3. Wilt u ons bezoek op de dag van de meterwissel voorbereiden?

    • ​Zorg ervoor dat de aansluiting en meters in uw meterkast goed bereikbaar zijn voor onze monteur.
    • ​Bereid u voor op de onderbreking van elektriciteit en gas. In totaal duren de werkzaamheden ongeveer een uur. U hebt dan geen energie.
  1. Als de monteur klaar is met zijn werkzaamheden, laat hij u zien hoe de meter werkt.
  2. Na de meterwissel regelen wij uiterlijk binnen 10 dagen de meterinstellingen. Dit doen we op afstand. We zorgen er dan bijvoorbeeld voor dat de software op de meter een update krijgt. Ook stellen we de meter in op dubbeltarief (dag/nacht, piek/dal, hoog/laag) of enkeltarief. En we testen de meter. De meter registreert direct na het plaatsen al wel uw energieverbruik.
  3. Binnen 10 dagen na de meterwissel krijgt u van ons een informatiepakket​. Dit bestaat uit handleidingen, informatie over energie besparen en een brief met de meterstanden van uw oude meters. 

Uw netwerktarief blijft gelijk

Via uw energieleverancier betaalt u maandelijks netwerkkosten. Daarin is een bedrag opgenomen voor de huur van energiemeters. Na het plaatsen van de slimme meter blijven wij gewoon dezelfde netwerktarieven hanteren als voorheen.

Uw keuzes bij het plaatsen​

  • Als u liever niet wilt dat wij de slimme meter op afstand uitlezen, kunt u de instelling van de meter laten wijzigen.
  • Als u echt geen slimme meter wilt, kunt u hem weigeren. Krijgt u van ons een brief met een afspraak? Bel dan met onze Klantenservice​ en geef aan dat u liever geen slimme meter wilt. 

Keuze metertype​

Als wij een slimme meter bij u installeren, kiezen wij het merk en metertype dat we bij u plaatsen. Hierbij houden wij rekening met uw aansluiting, uw situatie en technische (on)mogelijkheden.​

​​​

Was deze pagina nuttig?

Ja Nee