Veelgestelde vragen

​Hieronder ziet u alle veelgestelde vragen die bij onze Klantenservice binnenkomen met daarop de antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact op met ons. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Neem een kijkje bij de top 5 veelgestelde vragen of klik op een onderwerp naar keuze om direct naar de veelgestelde vragen van die categorie te gaan:​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Op de pagina Afspraak verzetten ​​​kunt u uw afspraak wijzigen.​​

Hebt u een slimme meter? Dan vindt u de handleidingen online. ​

Hebt u een traditionele meter? Op de pagina Meter aflezen vindt u hoe u uw meterstanden af kunt lezen. Is deze informatie niet voldoende? Neem dan contact op met onze Klantenservice​​​​​​

Op de pagina Problemen met een gas- of elektriciteitsmeter vindt u mogelijke problemen aan de meter en de oplossing ervoor. Denkt u dat de meter in uw woning niet goed werkt omdat uw verbruik hoger is dan verwacht? Doorloop dan het stappenplan achterhalen hoogverbruik​. ​​​

Wij bieden alle huishoudens en midden- en kleinbedrijven in Nederland in de periode 2015 - 2020 een slimme meter aan. U krijgt vanzelf bericht als uw adres is ingepland. U hoeft hiervoor zelf niets te doen. In het Planningsoverzicht​ kunt u zien of uw adres al is ingepland. Wilt u eerder een slimme meter hebben? Kijk voor informatie daarover op de pagina Plaatsing met voorrang​

Ja dat kan. De slimme meter is namelijk niet verplicht. Als wij u een slimme meter aanbieden, dan hebt u 3 mogelijkheden:

  • U laat de slimme meter plaatsen. Uw energieleverancier vraagt dan 1 keer per 2 maanden de meterstanden op en stuurt u een verbruiksoverzicht toe.
  • U laat de slimme meter plaatsen, maar wij zetten de communicatiemodule in de meter uit. Uw meter wordt dan niet op afstand uitgelezen en geeft geen meterstanden door. U blijft zelf de meterstanden aan uw energieleverancier doorgeven.
  • U weigert de slimme meter. Wij laten dan de huidige meter hangen als die aan de wettelijke eisen voldoet. Is dit niet zo? Dan plaatst de monteur een digitale, niet slimme meter. Dit is een meter zonder communicatiefunctie. Wij kunnen dan dus geen gegevens op afstand uitlezen.

​Meer informatie over deze euzes en de gevolgen ervan​ vindt u op de pagina Meetgegevens en privacy​​​.​​​​

Alle elektriciteit- en gasmeters in ons netwerk moeten voldoen aan de Metrologiewet. Agentschap Telecom (onderdeel van Ministerie van Economische zaken) houdt hier toezicht op. In opdracht van hen voeren wij steekproefcontroles uit onder alle meters. Meer informatie hierover vindt u op de website van Agentschap Telecom​.

Een nieuwe aansluiting vraagt u digitaal aan. U regelt dit niet rechtstreeks bij Enexis maar via 1 van de volgende sites: 

De aansluitwaarde is de capaciteit van uw aansluiting. Deze staat vaak op de voorkant van uw meter vermeld. ​Kunt de capaciteit niet vinden? Neem dan contact op met onze Klantenservice.​ ​

Voordat de aansluiting gerealiseerd wordt, moet uw meterkast voldoen aan de voorwaarden van de NEN 2768. Deze norm beschrijft de eisen voor de minimale afmetingen en de indeling voor de meterruimte bestemd voor een woonfunctie in laagbouw, beter bekend als de meterkast. Ook de afmetingen, de wijze van aanleg van de stijgruimten en de inrichting van de leidingdoorvoeren zijn hierin vastgelegd. De laatste versie van deze richtlijnen kunt u downloaden via Mijn Aansluiting​.​

Als u krachtstroom nodig hebt omdat u bijvoorbeeld nieuwe apparatuur in huis krijgt, hebt u een 3-fasenaansluiting nodig. Met andere woorden een aansluiting van minimaal 3x25 Ampere. U vraagt in de meeste gevallen een verhoging van uw aansluiting aan. Een installateur kan beoordelen welke aansluiting u precies nodig heeft. 

Meer informatie vindt u op onze pagina Krachtstroom. Meteen een zwaardere aansluiting aanvragen doet u via Aansluiting wijzgigen.​

Als u een aansluiting definitief wilt laten verwijderen, regelt u diet niet rechtstreeks bij Enexis maar via één van de volgende sites: 

U moet de eigenaar zijn van een pand of kavel om het verwijderen van een aansluiting te laten regelen. Meer informatie hierover vindt u op onze pagina Aansluiting verwijderen. Hier vindt u ook informatie over de kosten van een verwijdering.

Een wijziging of verplaatsing regelt u niet rechtstreeks bij Enexis maar via 1 van de volgende sites: 

Meer informatie vindt u op onze pagina Aansluiting wijzigen​​.

Als u bent afgesloten, zijn er een aantal voorwaarden waar u aan moet voldoen voordat wij u weer aansluiten: 

  • Er is bij ons een energieleverancier bekend 
  • Alle openstaande rekeningen bij ons zijn betaald. 

Daarna sluiten wij u binnen 10 werkdagen weer aan. Voor een heraansluiting betaalt u eenmalige kosten. Meer informatie vindt u bij Afsluiten en heraansluiten​.​

Als u van ons een brief heeft gekregen over het ontbreken van een energieleverancier kunt u via statuscontract controleren of uw contract al bij ons bekend is. De inloggegevens staan in onze brief vermeld. Hebt u geen briev van ons gekregen? Neem dan contact op met onze Klantenservice​​​.​

Zolang er bij ons geen energieleverancier bekend is loopt u het risico om afgesloten te worden. Lees verder over hoe u een op afsluiting voorkomt​.

Voor het af- en heraansluiten (in- en uit bedrijf stellen) van een gas- en/of elektricteitsaansluiting betaalt u eenmalige kosten. Bekijk het tarievenblad ​voor de tarieven. Voor de kosten voor een afsluiting ontvangt u een rekening van ons. De heraansluitkosten moet u pinnen bij de monteur ter plaatse.​

​Een energiecontract afsluiten bij een energieleverancier
Als u gaat verhuizen of uw energieleverancier heeft uw energiecontract beëindigd, moet u op tijd een nieuw energiecontract afsluiten. Wanneer de energieleverancier het contract heeft verwerkt, ontvangen wij automatisch een bericht. U blijft dan verzekerd van elektriciteit en gas. Wanneer er bij ons geen leverancier bekend is, zijn we genoodzaakt uw gas en/of elektriciteit af te sluiten.

Op tijd betalen 
Door op tijd de rekening van uw energieleverancier te betalen, voorkomt u dat gas en/of elektriciteit worden afgesloten.

Fraude
Ook fraude en onveilige situaties zijn voor Enexis redenen om gas- en/of elektriciteit af te sluiten.​​

Op de pagina Afsluiten van energie voorkomen​ leest u meer over het voorkomen van afsluiting en over de afsluitprocedure.

Een overzicht van alle bij ons bekende storingen vindt u in dit overzicht​.

Heeft u opeens geen elektriciteit meer? Via het stappenplan kunt u de oorzaak achterhalen voor gas of elektriciteit.

Als u de oorzaak niet vindt, kan het zijn dat er een storing bij u in de buurt is. Bekijk daarom alle actuele storingen​.

U hebt recht op een vergoeding als u door een storing langer dan 4 uur geen elektriciteit of gas hebt. Deze compensatie is een vergoeding voor de netwerkkosten die u betaalt en heeft een 'compensatievergoeding'. Alle getroffen aansluitingen ontvangen 6 weken na de storingsdatum automatisch bericht van ons. Hier hoeft u niets voor te doen. Lees meer over de compensatievergoeding​​.

Hebt u geen bericht van ons ontvangen? Dan kunt u het compensatieformulier storingen invullen. Dit formulier kunt u pas invullen als de 6 weken zijn verstreken.​

Bij aangekondigde werkzaamheden hebt u geen recht op vergoeding. Wij sturen in dat geval tijdig een brief zodat u rekening kan houden met de gas- of elektriciteitsonderbreking. Als u niet zonder gas of elektriciteit kunt, moet u zelf een noodvoorziening regelen.​​

​Vragen over het doorgeven van informatie

U geeft uw meterstanden altijd door aan uw energieleverancier, bijvoorbeeld als u verhuisd of als u een meteropnamekaart heeft gekregen. Uw energieleverancier is namelijk verantwoordelijk voor het verzamelen en factureren van uw meterstanden.​

De jaar- of eindafrekening ontvangt u van uw energieleverancier. Hebt u vragen hierover? Neemt u dan contact op met uw energieleverancier. ​

Een verhuizing geeft u door aan uw energieleverancier. Zij informeren ons automatisch over uw adreswijziging. Ook uw meterstanden geeft u aan de energieleverancier door. U hoeft dus geen contact met ons op te nemen. Meer informatie vindt u bij Verhuizen en opzeggen​.​

Een energiecontract heeft u met een energieleverancier afgesloten. Als u het contract wilt beëindigen omdat u bijvoorbeeld gaat verhuizen geeft u dit door aan de energieleverancier. Zij informeren ons automatisch over deze wijziging. ​

Als u een elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken hebt, kan uw energieleverancier u dubbeltarief aanbieden. Dat houdt in dat u verschillende tarieven betaalt voor de energie die u overdag en ’s avonds verbruikt. Het dubbeltarief wordt ook vaak hoog-/laagtarief, piek-/daltarief of normaal-/daltarief genoemd.

Van oudsher worden voor Noord-Nederland en Zuid-Nederland andere tijden gehanteerd. Bekijk de tijden ​die voor u gelden.​​​

Voor een actieve aansluiting betaalt u netwerkkosten. De netbeheerkosten zijn voor het transport van energie, het gebruik en onderhoud van het energienetwerk en voor het gebruik en onderhoud de aansluiting en meter in uw woning.

De netbeheerkosten worden door uw energieleverancier bij u in rekening gebracht via een verbruiksrekening. Ze zijn gebaseerd op de grootte van uw aansluiting. Hoe groter de aansluiting hoe hoger de kosten. Een overzicht van alle netwerkkosten per aansluiting vindt u bij Maandelijkse netwerktarieven. Al onze overige tarieven, voor bijvoorbeeld een wijziging aan de aansluiting of een heraansluiting, kijkt u bij Kosten werkzaamheden.

​​​​

Enexis kent 3 soorten tarieven: eenmalige, periodiek en overige tarieven. Meer hierover leest u op de pagina Opbouw tarieven​. ​​​

Op de pagina kosten werkzaamheden aansluiting of meter​ staat wat het aanvragen van een nieuwe aansluiting kost.

Op de pagina kosten werkzaamheden aansluiting of meter​ staat wat het wijzigen of verwijderen van een aansluiting kost.​​​

​​Vragen over zonnepanelen en terugleveren

Als u zelf energie gaat produceren is het van belang dit bij ons te melden. Het kan namelijk zijn dat u energie gaat terugleveren aan het netwerk. Met uw gegevens kunnen wij het netwerk stabiel houden. Bovendien is uw melding van belang zodat u een juiste terugleververgoeding ontvangt.

Melden dan u energie gaat produceren doet u op www.energieleveren.nl​. Wij controleren voor u of de huidige meter geschikt is. Is dat niet het geval dan bieden wij u gratis een teruglevermeter aan. Meer informatie over energie produceren en terugleveren vindt u op Zelf Energie Produceren. ​

​Als u gaat terugleveren controleren wij of uw meter geschikt is hiervoor. U krijgt vanzelf bericht van ons als dit niet het geval is.​

Was deze pagina nuttig?

Ja Nee