Storing aan een gas- of elektriciteitsmeter

Storing aan een gas- of elektriciteitsmeter

​Het komt zelden voor dat een gas- of elektriciteitsmeter kapot gaat. Vaak kunt u problemen met of aan uw meter zelf oplossen. Toch kan het voorkomen dat  bijvoorbeeld  het display het niet meer doet, een stand niet (meer) oploopt of de energie die u teruglevert niet (juist) gemeten wordt.  Hier vindt u deze en andere problemen aan uw meter en hoe u ze op kunt lossen.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
​​

Tarief (dag-nacht, pie​k-dal, hoog-laag)​​

Als u elektriciteit tegen enkeltarief afneemt, is het normaal dat u 2 standen ziet oplopen. Om uw totale verbruik te bepalen, telt u ze bij elkaar op. Voor de jaarafrekening die u van uw energieleverancier geeft u allebei de meterstanden door aan uw energieleverancier. Als u een slimme meter hebt, krijgt uw energieleverancier beide standen van ons door. Uw leverancier telt de verbruiken bij elkaar op en maakt uw jaarafrekening op. ​

Op de jaarafrekening kunt u controleren u uw elektriciteit daadwerkelijk tegen enkeltarief afneemt. Overstappen op een ander tarief regelt u bij uw energieleverancier.

Hoe u standen kunt aflezen vindt u bij Meterstanden​ aflezen​​.​​​​

Op de meter loopt maar 1 stand op terwijl u bij dubbeltarief verwacht dat er 2 standen oplopen. Uw meter schakelt 's morgens en 's avonds dus niet over op het andere tarief. U kunt dan het volgende doen: 

  • Bekijk de handleiding
    Bij sommige meters staan er 2 standen tegelijk in beeld, op andere meters wisselen standen elkaar af in het dispay. Op de pagina Welke meter heeft u?​ vindt u hoe u de meterstanden van meter in uw meterkast afleest en welke stand bij welk tarief hoort (kies daar eerst de juiste meter).
  • Als u dubbeltarief afneemt, hebt u een meter nodig die 2 standen kan registreren. Een slimme meter is altijd geschikt voor het afnemen van elektriciteit tegen dubbeltarief. Hangt er geen slimme meter in uw meterkast of weet u niet wat voor meter er hangt en of deze geschikt is? Bel dan onze Klantenservice op 088 85 77 000. 
  • Als u energie tegen dubbeltarief afneemt, een geschikte meter hebt en toch maar 1 stand op de meter ziet oplopen/de meter niet overschakelt op het juiste tarief, kunt u bellen met de Nationale storingsdienst op: 0800–9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen.  In sommige gevallen is het nodig om uw meter (kosteloos)​ te vervangen. De monteur plaatst dan een slimme meter die wij op afstand kunnen uitlezen. Wilt u niet dat wij uw meterstanden op afstand kunnen uitlezen? Dan kunt u de meter administratief laten uitzetten​ na de installatie.

Let op: soms geven energieverbruiksmanagers die zijn aangesloten op een slimme meter niet de juiste tarieftijden weer, terwijl de meter dit wel goed doet. Controleer dus of dit het geval is.​​​​

Overstappen naar dubbeltarief regelt u bij uw energieleverancier. Voor dubbeltarief hebt u een meter nodig die 2 standen kan registreren. Is dat nu niet het geval? Vraag dan eerst een andere meter aan bij Enexis.

Welke meters zijn geschikt voor dubbeltarief? 

  • Draaischijfmeter
    Hangt er een meter met 1 mechanisch telwerk waarop cijfers oplopen? Dan hebt u een andere meter nodig. Als u 2 mechanische telwerken ziet, is de meter wel geschikt.
  • Slimme meter
    Elke slimme meter is geschikt voor het afnemen van elektriciteit tegen dubbeltarief.
  • Digitale, niet slimme meter
    Sommige digitale meters zijn geschikt voor dubbeltarief en andere niet. Dit kunt u zelf niet controleren. Bel daarom onze Klantenservice op 088 85 77 000.

Weet u niet wat voor meter er hangt? Bel dan onze Klantenservice op 088 85 77 000. Of controleer aan de hand van de handleiding van de meter of die 2 standen kan weergeven.​​​

Andere meter aanvragen

Als u een andere meter nodig hebt, kunt u die aanvragen bij Enexis. Wij installeren dan een slimme meter die wij op afstand kunnen uitlezen. Wilt u niet dat wij uw meterstanden op afstand kunnen uitlezen? Dan kunt u de meter administratief laten uitzetten​ na de installatie.​​​​​​​​​​​​

Uw energieleverancier kan uw tarief wijzigen. Hiervoor is geen aanpassing van uw elektriciteitsmeter nodig. U hoeft dus geen contact op te nemen met ons. Geeft u uw meterstanden zelf door, bijvoorbeeld voor uw jaarafrekening? Geef dan wel altijd 2 meterstanden door. Als u een slimme meter hebt, krijgt uw energieleverancier beide standen van ons door en maakt uw jaarafrekening op.​

Meterstanden

Met vragen of opmerkingen over uw meterstanden kunt u contact opnemen met uw energieleverancier. Die is verantwoordelijk voor een correcte verwerking van uw standen. ​​​

Een hoger energieverbruik kan verschillende oorzaken hebben. In het stappenplan hoog gas- en elektriciteitsverbruik ​ kunt u nagaan wat de oorzaak is van uw hoge(re) verbruik. Als daaruit geen duidelijke oorzaak naar voren komt, geeft het stappenplan advies wat u dan kunt doen.​

Het komt zelden voor dat een meter niet goed meet. Denkt u dat uw meter niet goed meet omdat u meer energie verbruikt dan u verwacht? Doorloop dan eerst het stappenplan hoog gas- en elektriciteitsverbruik. Daarmee kunt u de oorzaak van uw hoge(re) verbruik achterhalen.

Bent u er toch van overtuigd dat uw meter niet goed meet? Dan kunt u een meterijking ​aanvragen via onze Klantenservice op nummer 088 85 77 000​. Aan een meterijking zijn kosten verbonden. Als na de meterijking blijkt dat de meter inderdaad niet goed werkt, ontvangt u de kosten voor de meterijking van ons terug.

​U kunt het volgende doen:

  • Terugleveren melden
    A
    ls u energie gaat terugleveren aan het net met bijvoorbeeld zonnepanelen, moet u dit melden. Wij controleren dan of u een geschikte meter hebt en zorgen ervoor dat u de juiste terugleververgoeding krijgt. Aanmelden regelt u op www.energieleveren.nl Uw gegevens komen dan automatisch bij ons terecht. 
  • Juiste meterstand aflezen 
    Op onze pagina Welke meter heeft u​? staat hoe u de teruggeleverde energie kunt uitlezen (kies hier eerst de juiste meter). Let op: het gaat om de energie die u teruglevert aan het net, niet om de hoeveelheid energie die u opwekt. Om dat laatste bij te houden, hebt u een energieverbruiksmanager nodig.
  • Draaischijfmeter vervangen
    Hebt u nog een traditionele draaischijfmeter? Deze meter is niet geschikt voor het registreren van teruggeleverde energie. Daarom vervangen wij dit type meter standaard voor digitale slimme meters. Als u energie gaat terugleveren en u hebt zich aangemeld via 
    www.energieleveren.nl, dan benaderen wij u automatisch om uw meter te vervangen.

Slimme meter

Een slimme meter kunnen wij op afstand uitlezen. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u de meter administratief laten uitzetten​ na de installatie.  

Lees meer over slimme meters ​


Slimme m​eter​

Na het plaatsen van een slimme meter activeren we die op afstand. Dit duurt tot maximaal 10 dagen. In die periode is het normaal dat alleen T1 oploopt en T2, T3 en T4 stil staan (als u elektriciteit teruglevert loopt ook T3 op). Is dit na 10 dagen nog steeds zo? Bel dan onze Klantenservice op 088 85 77 000.​

U hoeft niets te doen als u een foutmelding ziet op het display van uw slimme meter. Uw slimme meter stuurt de foutmelding aan Enexis door. We lossen deze op afstand op. Als dat niet mogelijk is maken wij een afspraak met u om de foutmelding bij u thuis te verhelpen.​


Moet u de meterstanden aflezen, maar kunt u deze door de foutmeldingen in het venster de meterstanden niet aflezen? Bel dan met de Nationale storingsdienst op: 0800 – 9009. ​​

Neem contact op met de leverancier van de energieverbruiksmanager. Wij kunnen u hier helaas niet verder bij helpen.​

​Andere p​roblemen met uw meter

Blijft het display van de meter leeg? Bij sommige metertypes moet u eerst een knop indrukken voor er meterstanden verschijnen in het display. Kijk in de handleiding​ van de meter hoe het display werkt of hoe u de knop bediend.


In alle andere gevallen kunt u contact opnemen met de Nationale storingsdienst op: 0800 – 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen. In de meeste gevallen vervangt de monteur (kosteloos) uw meter door een slimme meter die wij op afstand kunnen uitlezen. Wilt u niet dat wij uw meterstanden op afstand kunnen uitlezen? Dan kunt u de meter administratief laten uitzetten na de installatie.

Kunt u de gegevens op het scherm van uw elektriciteitsmeter niet (meer) goed lezen, bijvoorbeeld door condens of kapot glas? Bel de Nationale storingsdienst op: 0800 – 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen. In de meeste gevallen vervangt de monteur (kosteloos) uw meter door een slimme meter die wij op afstand kunnen uitlezen. Wilt u niet dat wij uw meterstanden op afstand kunnen uitlezen? Dan kunt u de meter administratief laten uitzetten​ na de installatie.

Als de gas- of elektriciteitsmeter in uw meterkast bromt, zoemt of andere (harde) geluiden maakt, kunt u contact opnemen met de Nationale storingsdienst op: 0800 – 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen. In de meeste gevallen vervangt de monteur (kosteloos) uw meter door een slimme meter die wij op afstand kunnen uitlezen. Wilt u niet dat wij uw meterstanden op afstand kunnen uitlezen? Dan kunt u de meter administratief laten uitzetten​ na de installatie.

Als het mechanische telwerk van uw gas- of elektriciteitsmeter blijft hangen, kunt u de Nationale storingsdienst bellen op: 0800 – 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen. In de meeste gevallen vervangt de monteur (kosteloos) uw meter door een slimme meter die wij op afstand kunnen uitlezen. Wilt u niet dat wij uw meterstanden op afstand kunnen uitlezen? Dan kunt u de meter administratief laten uitzetten​ na de installatie.​

Bij sommige metertypes moet u een knop indrukken om de verschillende standen te zien. Kijk in de handleiding​ van de meter hoe die werkt. Komt u er niet uit? Bel dan onze Klantenservice op 088 85 77 000.


In alle andere gevallen kunt u contact opnemen met de Nationale storingsdienst op: 0800 – 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen. In de meeste gevallen vervangt de monteur (kosteloos) uw meter door een slimme meter die wij op afstand kunnen uitlezen. Wilt u niet dat wij uw meterstanden op afstand kunnen uitlezen? Dan kunt u de meter administratief laten uitzette​n na de installatie.

Op verschillende plaatsen zijn onze energiemeters verzegeld. U mag een zegel nooit verbreken. Is een zegel toch verbroken? Bel dan de Nationale storingsdienst op 0800 – 9009. ​