Afsluiten van energie voorkomen

Afsluiten van energie voorkomen

Als u geen energiecontract hebt, sluit Enexis u af van elektriciteit en/of gas. Wij doen dit nooit zonder bericht vooraf. U kunt een afsluiting voorkomen door een aantal zaken te regelen.

Wanneer sluiten wij een aansluiting af?

Om energie af te nemen,​ sluit u een energiecontract af bij een energieleverancier.  Zodra u of uw energieleverancier het energiecontract wil beëindigen, dan geeft uw energieleverancier dat aan ons door. Vanaf dat moment maken wij een afsluitdossier aan. Zodra u een nieuw energiecontract hebt geregeld, sluiten wij het afsluitdossier. Doet u dit niet op tijd? Dan starten wij de afsluitprocedure op.

Afsluitprocedure

Als wij een afsluitdossier aanmaken, ontvangt u altijd één of meer brieven van ons. Wij sturen een brief als:

  • uw leverancier aangeeft uw energiecontract te willen beëindigen;
  • uw leverancier uw contract beëindigd heeft;
  • er op een adres geen energiecontract (meer) bekend is. Deze brief wordt niet altijd op uw naam verstuurd, maar kan gericht zijn aan ‘de bewoners van dit pand’. Dit komt voor als u een nieuwe woning betrekt. De vorige bewoner heeft zijn energiecontract beëindigd terwijl u nog geen nieuw contract hebt afgesloten.

Zo voorkomt u afsluiting

In de meeste gevallen kunt u afsluiting voorkomen. Dit doet u op de volgende manier:

  • Zorg dat u een energiecontract hebt
    Neem zo spoedig mogelijk contact op met een energieleverancier en regel een geldig energiecontract.
  • Afzien van wettelijke bedenktijd
    We horen het automatisch van uw energieleverancier als u een energiecontract hebt geregeld. Dit duurt vaak 10 werkdagen. Dit heeft onder andere te maken met de wettelijke bedenktijd die uw leverancier u verplicht aan moet bieden. Wanneer u daarvan gebruikmaakt, duurt het minimaal 10 werkdagen voordat uw nieuwe contract definitief ingaat. U kunt aangeven af te zien van deze bedenktijd om zo de ingang van uw contract de bespoedigen. Geef dit specifiek aan en vraag uw energieleverancier om uw nieuwe contractgegevens zo snel mogelijk aan ons door te geven.
  • Bél met uw energieleverancier om uw energiecontract te regelen.
    U weet dan meteen hoe uw leverancier met verschillende zaken omgaat en voorkomt dat uw aanmelding vertraging oploopt. Bij aanmelding via internet heeft u slechts beperkte keuzes en weinig terugkoppeling.

Voorkom vertragingen

Het kan vaak lang duren voor Enexis uw contractgegevens doorkrijgt van uw energieleverancier. Dit kan komen door:

  • Controle betalingsgedrag
    Een leverancier heeft het recht het betalingsgedrag van een nieuwe klant te controleren. Dit levert vertraging op.
  • Borg of vooruitbetaling
    Een leverancier heeft het recht om een borg of een vooruitbetaling te eisen. Totdat deze betaling verricht is, gaat het nieuwe contract niet in.
  • Aanmeldings- of contractdatum
    Vaak krijgt u direct bericht dat uw aanvraag ontvangen is. Dat is niet de ingangsdatum van het contract, maar slechts een bevestiging van uw aanvraag.

Controleer de status van uw contract

Op enexis.nl/statuscontract​ kunt u zelf controleren of wij de bevestiging van uw leverancier hebben ontvangen. U logt in met de aanlogcode en het wachtwoord die in de brief staan. De eerste keer dat u dit doet, krijgt u de vraag om het wachtwoord te wijzigen. Als u op een later moment opnieuw de status van uw contract wilt controleren, gebruikt u uw nieuwe wachtwoord.

Let op: u kunt de status van uw contract alleen controleren als u een brief hebt ontvangen. Hebt u geen brief van ons gekregen? Dan kunt u niet inloggen via enexis.nl/statuscontract​.

Afsluiten: binnen of buiten?

Is het niet gelukt om op tijd een energiecontract te regelen? Dan sluiten wij u af. Als het kan sluiten wij elektriciteit en gas altijd binnen af, in de meterkast. Kunnen we niet binnen afsluiten, dan doen we dat buiten. Dat laatste kost meer tijd en werk, onder andere door de graafwerkzaamheden die wij uit moeten voeren. Daardoor is buiten afsluiten een stuk duurder dan binnen afsluiten. De kosten voor binnen en buiten afsluiten vindt u bij kosten werkzaamheden​.

Hebt u aan alle voorwaarden voldaan en komen we toch afsluiten? Dan hebben wij geen bericht van uw leverancier ontvangen. Onze monteurs sluiten u namelijk alleen af als in onze administratie geen energiecontract bekend is. Annuleren van de werkzaamheden is niet meer mogelijk.​