Vooraankondiging en onderzoek (mogelijke) structurele congestie

In delen van het netwerk van TenneT TSO B.V., N.V. Rendo en van Enexis Netbeheer is sprake van een grote toename van gevraagd vermogen voor teruglevering. Die vraag is dusdanig groot dat het netwerk die vraag niet kan absorberen. Uitbreiding van het netwerk gaat meerdere jaren duren, omdat vaak ook het hoogspanningsnet van TenneT moet worden versterkt. Gedurende deze periode kan er sprake zijn van congestie.

Als er sprake is van (mogelijke) structurele congestie in de netten van TenneT TSO B.V., N.V. Rendo en van Enexis Netbeheer maken de netbeheerders daarvan per congestiegebied melding aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Van congestie is sprake als de totale transportbehoefte groter is dan het vermogen dat in het betreffende gebied over de netten kan worden getransporteerd. Hieronder treft u een overzicht aan van de meldingen die TenneT, N.V. Rendo en Enexis Netbeheer aan de ACM hebben verstrekt conform artikel 9.5 van de Netcode.

Wat doen we in de periode tot uitbreiding van het net? 

Eén van de mogelijke tussenoplossingen is het toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied, volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5. Momenteel worden de mogelijkheden van toepassing van congestiemanagement onderzocht. Congestiemanagement is een systeem waarbij via marktwerking wordt voorkomen dat het aanbod of vraag van elektriciteit groter is dan de capaciteit van het netwerk. Klanten kunnen in zo’n systeem dan zelf aangeven tegen welke prijs kan worden afgeregeld of worden opgeregeld.

Als we geen tussenoplossingen kunnen vinden dan moeten we helaas tijdelijke transportbeperkingen gaan opleggen wanneer een klant meer elektrisch vermogen wil terugleveren. Als we dit niet doen, kunnen onderdelen van het net te zwaar belast raken en dit kan uiteindelijk leiden tot stroomuitval in het hele gebied.

Uitkomst onderzoek congestiemanagement

Enexis Netbeheer en TenneT TSO B.V. hebben onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van congestiemanagement. Dat onderzoek is uitgevoerd op basis van de Netcode Elektriciteit. Waar nodig zijn de onderzoeken uitgevoerd in samenwerking met netbeheerder N.V. Rendo.

Haalbaarheid congestiemanagement

De volgende criteria spelen een belangrijke rol in het onderzoek naar de haalbaarheid:

  • congestiemanagement is volgens de netbeheerder nettechnisch mogelijk;
  • congestiemanagement is volgens de netbeheerder bedrijfsvoeringstechnisch mogelijk;
  • de periode van structurele congestie duurt langer dan 1 jaar en korter dan 4 jaar;
  • in het gebied zijn genoeg potentiële deelnemers voor de uitvoering van congestiemanagement.

De netbeheerders die betrokken zijn bij dit onderzoek zien dat de beschrijving van congestiemanagement zoals die nu in de Netcode staat niet toegesneden is op de huidige, snelle toename van duurzame opwek. De netbeheerders onderzoeken nu met marktpartijen en de ACM de mogelijkheden om de Netcode te veranderen, zodat we in de toekomst congestiemanagement effectief in kunnen zetten. Ondertussen investeren de netbeheerders fors in het versterken van het elektriciteitsnetwerk in Noord-Nederland.

Het onderzoek naar congestiemanagement is gedaan voor alle gebieden waarvan – toen het onderzoek van start ging – een vooraankondiging van congestie is gedaan. Naar gebieden die er daarna eventueel bij zijn gekomen, wordt nog onderzoek gedaan. U leest de uitkomst van het onderzoek per gebied hieronder.

Informatie per congestiegebied

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Bargermeer (Emmen) in een periode van 5-10 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 171 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 62 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet in het congestiegebied en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Bargermeer Emmen.

De uitkomst van het onderzoek van D-Cision B.V. is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 171 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 62 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Beilen in een periode van 7-12 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 769 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 46 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Beilen.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 769 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 46 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Eemshaven-Oost in een periode van 5-10 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 587 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 160 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet. TenneT en Enexis Netbeheer hebben hierin een eerste stap gezet door de bouw van een nieuw station, Eemshaven-Midden. Dit station zal naar verwachting eind 2020 gereed komen. De gevraagde capaciteit in het gebied is evenwel groter dan het nieuwe station kan bieden.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Eemshaven-Oost.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 587 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 160 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Emmen Weerdinge in een periode van 5-10 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 230 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 40 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Emmen Weerdinge.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 230 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 40 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Gasselte in een periode van 5-10 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 367 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 120 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Gasselte.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 367 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 120 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT, Enexis Netbeheer en N.V. Rendo verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Hoogeveen in een periode van 7-12 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 425 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 100 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer en N.V. Rendo de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT, Enexis Netbeheer en N.V. Rendo doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT, Enexis Netbeheer en N.V. Rendo gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Hoogeveen.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 425 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 100 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Klazienaveen in een periode van 5-10 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 77 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 40 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Klazienaveen.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 77 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 40 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Meppel in een periode van 10-15 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 185 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 80 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Meppel.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 185 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 80 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Musselkanaal-Zandberg in een periode van 5-10 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 832 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 110 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Musselkanaal-De Zandberg.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 832 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 110 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Ommen-Dante in een periode van 7-12 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning. Ook zijn er in het station onvoldoende schakelaars aanwezig voor nieuwe HS/MS-aansluitingen.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 79 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 31 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Ommen-Dante.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 79 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 31 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Stadskanaal in een periode van 5-10 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 758 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 115 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor. De uitbreiding kan niet op Stadskanaal plaatsvinden, er wordt gezocht naar een alternatieve locatie. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Stadskanaal.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 758 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 115 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT, Enexis Netbeheer en N.V. Rendo verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Steenwijk in een periode van 10-15 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning. Ook zijn er in het station onvoldoende schakelaars aanwezig voor nieuwe HS/MS-aansluitingen.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 302 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 40 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT, Enexis Netbeheer en N.V. Rendo doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT, Enexis Netbeheer en N.V. Rendo gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Steenwijk.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 302 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 40 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Veenoord in een periode van 7-12 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning. Ook zijn er in het station onvoldoende schakelaars aanwezig voor nieuwe HS/MS-aansluitingen.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 280 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 37 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Veenoord.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 280 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 37 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Vroomshoop in een periode van 5-10 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning. Ook zijn er in het station onvoldoende schakelaars aanwezig voor nieuwe HS/MS-aansluitingen.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 107 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 24 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Vroomshoop.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 107 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 24 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Zwartsluis in een periode van 10-15 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 115 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 23 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Zwartsluis.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 115 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 23 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Zwolle Hessenweg een periode van 10-15 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 449 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 90 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 22-05-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Zwolle-Hessenweg.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 449 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 90 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Weiwerd (Delfzijl) in een periode van 10 - 15 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 666 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 490 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum 16-07-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Weiwerd.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 666 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 490 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Dedemsvaart in een periode van 7 - 10 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 73 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 40 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 20-09-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Dedemsvaart.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 73 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 40 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak

TenneT en Enexis Netbeheer verwachten structureel congestie in het gebied rondom het station Kropswolde in een periode van 10 - 15 jaar. De verwachte congestie wordt veroorzaakt omdat de vraag naar transportcapaciteit op het station groter is dan de beschikbare n-1 capaciteit in het daar gekoppelde hoogspanningsnet. De vraag naar transportcapaciteit is anders dan voorzien in de capaciteitsplanning.

Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?

In het genoemde congestiegebied is het totale voorziene gecontracteerde transportvermogen 365 MW. Het totale beschikbare transportvermogen bedraagt circa 85 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.

De planning van de netverzwaring

De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van het hoogspanningsnet en de capaciteit van het station. TenneT onderzoekt in samenwerking met Enexis Netbeheer de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. Een planning van de netverzwaringen is nog niet bekend.

Onderzoek

TenneT en Enexis Netbeheer doen onderzoek naar het kunnen toepassen van congestiemanagement in het genoemde gebied volgens de Netcode Elektriciteit artikel 9.5 lid 5. De uitkomst van het onderzoek wordt op de websites van TenneT en Enexis Netbeheer gepubliceerd.

Datum: 20-09-2019

Uitkomst onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau D-Cision B.V. heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor congestiemanagement in het gebied rond het station Kropswolde.

De uitkomst van dat onderzoek is dat congestiemanagement hier niet mogelijk is, omdat er niet kan worden voldaan aan alle criteria van de Netcode Elektriciteit.

Nu het onderzoek afgerond is, vervalt ook de vooraankondiging van congestie voor dit gebied. Het totaal aan verwacht gecontracteerd vermogen is op dit moment 365 MW. Het totaal beschikbaar gestelde vermogen is 85 MW. Dat betekent dat er structurele congestie is totdat er maatregelen zijn genomen waarmee aanvullende transportcapaciteit kan worden gecreëerd. Voorlopig kunnen er daarom géén nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

Datum: 30-09-2019

Was dit antwoord nuttig?

menu