Enexis Netbeheer vervangt Itron-gasmeters 

Enexis Netbeheer gaat preventief gasmeters van het merk Itron vervangen. Uit onderzoek blijkt dat de fabrikant onvoldoende kan aantonen dat deze meters veilig blijven. Het wisselen volgt op maatregelen die we eerder al namen.

Update 22 maart 2019:

Status vervangen Itron gasmeters

Medio maart was ruim 99% van de bijna 50.000 Itron-gasmeters vervangen. Er moeten nog zo’n 450 meters bij klanten vervangen worden. Deze klanten worden de komende weken nogmaals actief benaderd om een afspraak te maken voor het laten vervangen van de gasmeter. Mocht het niet lukken om tot een afspraak te komen, worden vervolgstappen bepaald om te voorkomen dat er onveilige situaties kunnen ontstaan. Dat kan bijvoorbeeld door het afsluiten van de gasvoorziening of – in het uiterste geval – de toetreding tot de woning proberen af te dwingen via de rechter. Maar voordat het zover is, blijven we proberen om klanten op meerdere manieren te bereiken om een afspraak te kunnen maken.

Wat is er aan de hand?

Enexis Netbeheer nam half november al maatregelen toen de Itron-meters van 3 klanten een minimale hoeveelheid gas bleken te lekken. De oorzaak bleek een productiefout. We zijn toen gestart met het omwisselen en onderzoeken van 159 meters die al bij klanten waren geïnstalleerd. Per 27 november zijn we daarnaast gestopt met het installeren van slimme gasmeters van het merk Itron. Ook zijn we gestart met verder onderzoek. 

Inmiddels hebben wij en onderzoeksinstituut KIWA onderzoek gedaan bij de fabrikant. En we hebben gewisselde meters onderzocht in ons testlaboratorium. Uit het onderzoek blijkt dat de fabrikant onvoldoende kan aantonen dat alle Itron-meters veilig blijven. Wij nemen het zekere voor het onzekere en hebben besloten om preventief alle meters te wisselen die uit de nieuwe productielijn van Itron komen en al zijn geïnstalleerd bij onze klanten.  

Lees meer over de eerder genomen maatregelen

Welke Itron-gasmeters worden gewisseld?

Het gaat om meters die Enexis Netbeheer heeft geïnstalleerd vanaf april 2018. In oktober en november zijn de grootste aantallen van deze meters bij klanten geplaatst. Het gaat om zilverkleurige Itron-meters (G4 en G6). Ze zijn te herkennen aan de naad
Overigens gaan we lang niet alle geïnstalleerde Itron-gasmeters omwisselen. Er hangen ongeveer een half miljoen meters bij klanten in de meterkast die uit een andere productielijn komen. Met deze meters is niets aan de hand.  

Controleer of uw gasmeter vervangen moet worden

Vul uw gegevens in en controleer direct of uw meter vervangen moet worden.
 
Het meternummer staat op de meter en is een getal van 17 tekens (17 cijfers of G+16 cijfers)

Deze meter moet vervangen worden

Deze gasmeter hoort bij een partij waarin een productiefout zit. We vervangen de meter daarom zo snel mogelijk. Klanten met een Itron-meter die vervangen moet worden en die hierover nog geen brief hebben gehad, krijgen alsnog een brief. Op 14 december zijn deze brieven verstuurd. 

Hebt u vragen? Bekijk de veelgestelde vragen onderaan deze pagina of neem contact op met onze Klantenservice. U kunt uw gegevens achterlaten in het contactformulier. Dan bellen wij u uiterlijk binnen 2 werkdagen terug. Wilt u in het bericht het onderwerp 'wisselen gasmeter' vermelden?

Deze gasmeter is in orde

Deze gasmeter hoort niet bij de partij waarin een productiefout zit. Ook is de meter niet geselecteerd voor een extra steekproefcontrole. De meter voldoet aan alle kwaliteitseisen. U hoeft verder geen actie te ondernemen.

Vraag en antwoord

U kunt controleren of u een gasmeter in huis hebt uit de productielijn met problemen. U kunt dit zien aan de naad van de meter. Ook kunt u op deze webpagina uw adres en meternummer invullen ter controle. Daarnaast krijgt u een brief als wij de meter bij u thuis gaan wisselen. Op 14 december zijn deze brieven verstuurd.

Nee, er is géén acuut veiligheidsrisico. Wij nemen het zekere voor het onzekere en wisselen de meters uit voorzorg om.

Hoe kan Enexis Netbeheer dit zo zeker weten?

De lekkages zijn maar bij enkele gasmeters aangetroffen terwijl we grote aantallen van dit type meter bij klanten hebben hangen. De lekkages waren daarnaast minimaal, soms zelfs niet waarneembaar. Ze zijn dusdanig klein dat ze ruim binnen de veiligheidsnorm vallen.

Als u gas ruikt moet u altijd direct aan de bel trekken, welke gasmeter u ook in huis hebt. Neem contact op met het gratis Nationaal storingsnummer 0800 - 9009. Dat is 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar.

De problemen met slimme gasmeters hebben niets te maken met het feit dat de meters slim zijn. Het gaat om productiefouten die ook hadden kunnen optreden in niet-slimme meters. Productiefouten zijn helaas nooit helemaal te voorkomen.

De keuze om slimme meters grootschalig aan te bieden, is gemaakt door de overheid. Door technische ontwikkelingen veranderen vraag en aanbod van energie razendsnel. En wordt het steeds ingewikkelder om ons energienet betrouwbaar en betaalbaar te houden. De slimme meter helpt bij het slimmer maken van ons energienet. Daarnaast kan de slimme meter u meer inzicht geven in uw energieverbruik, wat helpt bij het besparen van energie en dus geld.

De Nederlandse netbeheerders bieden elk huishouden een slimme meter aan voor 2020. Dat zijn er jaarlijks circa 1 miljoen, 3500 per (werk)dag. Bij zulke aantallen zullen er altijd productiefouten zijn, maar gelukkig functioneert ons veiligheidsmanagementsysteem goed. Bij ons staat veiligheid voorop. Wij doen er dan ook alles aan om de veiligheid van onze meters te waarborgen.

De Nederlandse netbeheerders bieden elk huishouden een slimme meter aan voor 2020. Dat zijn er jaarlijks circa 1 miljoen, 3.500 per (werk)dag. Bij zulke aantallen zullen er altijd productiefouten zijn, maar gelukkig functioneert ons veiligheidsmanagementsysteem goed. Bij ons staat veiligheid voorop. Wij doen er dan ook alles aan om de veiligheid van onze meters te waarborgen.

Voordat een meter van Enexis Netbeheer een meterkast in ‘mag’, is het apparaat uitgebreid getest. Onze meters moeten voldoen aan strenge eisen: ze moeten veilig zijn en goed meten. Ook als meters eenmaal hun werk doen, blijven we ze controleren en testen. En niet alleen wij onderzoeken meters, ook de producenten van meters en onafhankelijke derden doen dat. 

Meer informatie is te vinden op enexis.nl/metertests

Bij het plaatsen van een gasmeter controleert de monteur de veiligheid voordat de meterkast weer dicht gaat. De monteur voert een druktest en dichtheidsbeproeving uit en controleert of de meter goed werkt. Bovendien maakt de monteur een veiligheidsrapport op, waarbij ook de veiligheid van de huisinstallatie van de klant wordt getest. Dit is gebeurd bij de geïnstalleerde meters. Maar de lekken die tot op heden gevonden zijn, zijn zo klein dat ze bij de controle na plaatsing door een monteur nog niet waarneembaar zijn. 

Reactie Rutger van der Leeuw, directeur INFRA

Contact opnemen

Hebt u na het lezen van deze informatie nog vragen over de berichtgeving of over gasmeters? Neem dan contact op met onze Klantenservice. We zijn op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur telefonisch bereikbaar via het telefoonnummer 088 857 70 00.

Lees ook: 
- Gasmeterwissel vanwege productiefout
- Netbeheerders staan voor veilige slimme meters 

Was dit antwoord nuttig?

menu